Hvor er kvinderne?
Af: Mette Frost og Michella Appelquist
I anledning af kvindernes internationale kampdag i dag, den 8. marts 2022, vil vi hos Lekon benytte lejligheden til at spørge: hvor er kvinderne egentlig?
De fleste af vores kunder beskæftiger sig med autorisationskrævende fag som el, vvs og kloak.
Når vi besøger kunden, bliver vi ofte budt velkommen af en mandlig ansvarlig, som ofte råder over mandlige ansatte.
Til gengæld er de kvinder, vi møder, vildt glade for deres fag – uanset om vi snakker el, vvs eller kloak.
Deres ledere er også vildt glade for dem..
For ikke at nævne kunderne.
Kodeordene er ordentlighed, ansvarsbevidsthed, kundetække, serviceminded og kvalitet.
Ofte hører vi, at det skaber en god dynamik på de ellers mandsdominerede arbejdspladser, når der er kvinder i teamet. Ligesom den mandlige pædagog kan bidrage med nytænkning og sjove tiltag blandt kvindelige kolleger i børnehaven.
Tilsyneladende er alle glade.
Så hvorfor fastholder vi definitionen af nogle fag som henholdsvis “kvindefag” og “mandefag”?
Ikke hermed sagt at der ikke er fag, som appellerer til et bestemt køn, fordi det køn helt overordnet har nogle kompetencer på området, fysiske såvel som mentale.
Men der er så meget værdi at hente ved at slække lidt på de gamle normer og lade mænd og kvinder bidrage på lige vilkår i de forskellige fag – ved at vende vores forskellighed til vores fordel.
Så hvordan kan vi blive mere åbne for at udnytte de forskellige køns kompetencer?
Vi kan starte med at blive opmærksomme på, at vi stadig – helt uden at tænke over det – giver små piger dukker og små drenge værktøj og biler. Nogle gange udtrykker vi ligefrem forundring over at et lille barn viser interesse for “det modsatte køns legetøj”.
Vi definerer kønsstereotyper for vores børn, og på den måde lærer vi dem, hvad der forventes af dem. Problemet opstår i det øjeblik, en mand eller kvinde begrænses i sit valg af eksempelvis uddannelse.
Begrænses?
Ja. Begrænses. Ikke nødvendigvis med afslag, men eksempelvis i form af en forudindtaget karrierevejledning, som udlægger en række af “naturlige valg” baseret på personens køn. Eller i form af fordomme fra personens omgangskreds eller familie. Eller i form af eksklusion fra det fællesskab, personen ønsker at blive en del af.
Hvordan kan vi møde hinanden med åbenhed og nysgerrighed over for kompetencer, der adskiller sig fra dem vi kender?
Kilder:
Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne udgør kvinderne i dag kun 3% af lærlingene inden for elektrikeruddannelsen. Antallet af kvindelige lærlinge er fordoblet siden 2015, hvilket viser at der sker en udvikling på området.
Ifølge rapporten “Pædagoger og pædagogfaglige ledere på det kommunale område” fra BUPL udgør andelen af mandlige pædagoger 19% af det samlede antal pædagoger for børn mellem 0-18 år.