ISO opslagsværk
Ledelsens evaluering
ISO OPSLAGSVÆRK
HVAD ER LEDELSENS EVALUERING?
Virksomhedens topledelse skal med jævne, fastlagte mellemrum evaluere, hvorvidt ledelsessystemet fortsat opfylder sit formål, er fyldestgørende og effektivt. Ligeledes skal virksomheden sikre, at systemet understøtter den strategiske retning. Evalueringen kan gennemføres i de intervaller, virksomheden finder passende: fra dagligt til årligt.
HVAD ER FORMÅLET MED LEDELSENS EVALUERING?
Formålet med evalueringen er at sikre et fortsat aktuelt og effektivt ledelsessystem.
I forbindelse med evalueringen skal der tages hensyn til følgende:
- Status på handlinger fra de forrige evalueringer
- Eventuelle ændringer i eksterne og interne forhold, som er relevante for ledelsessystemet
- Information om ledelsessystemets effektivitet og resultater, særligt i forhold til:
– Kundetilfredshed
– Omfanget af kvalitetsmålenes succes
– Procespræstation samt produkter og ydelsers overensstemmelse med krav
– Afvigelser samt korrigerende handlinger
– Resultater og måling
– Resultater fra audits
– De eksterne leverandørers præstation - Tilstrækkeligheden af ressourcer
- Resultatet af de iværksatte handlinger som har til formål at adressere muligheder og risici
- Muligheder for forbedring
Evalueringen skal ende ud i beslutninger og handlinger i relation til:
- Hvilke muligheder der er for forbedring
- En vurdering af hvorvidt der er behov for at ændre i ledelsessystemet
- Ressourcebehov
Virksomheden skal bevare dokumenteret information som vidnesbyrd om evalueringen.