Nyheder

Ledelse er et fag

"Nu er det tiende gang, jeg siger det!"

Mette

Klumme: Mette Frost, ledelses- og stresscoach samt kvalitetskonsulent

"Nu er det tiende gang, jeg siger det!"

Jeg møder den dagligt i min rolle som kvalitetskonsulent og som ledelsescoach:
Frustrationerne over den vanskelige ledelsesopgave.

Trætheden over at skulle gentage krav og forventninger i en uendelighed uden resultat

Irritationen over at medarbejdere ikke løfter opgaver som ønsket


Tænk på at ledelse er et fag.

Måske er du blevet leder, fordi du er specialist inden for et fag, fordi du har skabt en forretning inden for et fag. Ikke nødvendigvis fordi du er specialist inden for ledelse og mennesker.

Det er en ærlig sag, men kan være forklaringen på de mange frustrationer.

Ledelse kræver viden og færdigheder, som skal kendes og trænes.


Som leder får du større succes, når du formår at gøre det, den konkrete situation kalder på, frem for at gøre det, du umiddelbart – per instinkt – har lyst til.

Og JA! Det kan være mega vanskeligt, da de fleste situationer i løbet af en hektisk og travl hverdag kan fremkalde reaktioner som irritation, vrede, utilfredshed og magtesløshed, som derfra kan skabe en ond spiral af manglende tillid, overstyring og kontrol.

Det kommer der sjældent noget godt ud af…


Jeg har set ledere, som ellers oplevede håbløshed og udmattelse over en gruppe medarbejdere, ændre tilstand til glæde og overskud sammen med selvsamme gruppe medarbejdere.

Lederen startede med at se på sig selv, sit syn på egen rolle, egen adfærd, sit syn på andre mennesker, på forskellighed og på menneskers behov for anerkendelse og trivsel.

Lederen blev klar over, hvad han ønskede at opnå og trænede værktøjer og teknikker for at nå derhen.


”Nu er det tiende gang jeg siger det” – måske du kan nøjes med at sige det én gang, hvis du siger det på en anden måde?


Lommetricks til dig:

  • Tænk over at ”når det her ikke virker, så må jeg gøre noget andet”
  • Bed de involverede om deres gode råd til hvordan problemet kan løses
  • Spørg de involverede hvad du kan være behjælpelig med for at problemet kan løses
  • Forvent at medarbejdere gerne vil løse problemet og husk at det kan kræve involvering
  • Husk at du aldrig ved hvad den anden tænker, så spørg

Er dette relevant for dine venner eller kolleger?
Del denne side direkte på de sociale medier via nedenstående knapper:
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin