Få et overblik over de nye regler for arbejde med asbest her
Hvis din virksomhed arbejder med nedrivning af asbestholdigt materiale, skal I fra 1. januar 2025 overholde de nye krav, som du kan blive klogere på herunder.
De nye regler for arbejde med asbest handler om at:
- Virksomheder fremover skal have autorisation for at håndtere asbestholdigt materiale.
- For at få en autorisation skal virksomheden have et godkendt kvalitetsledelsessystem.
- Virksomheden skal have en godkendt faglig ansvarlig, som arbejder hos jer.
Formålet med de nye regler er at beskytte personer som håndterer asbestholdigt materiale. Hvert år bliver et antal danskere syge og i værste tilfælde dør de, fordi de mange år tidligere har indåndet asbeststøv. Du kan blive klogere på, hvor asbest kan forekomme på www.asbest-huset.dk
Sikkerhed for medarbejderne er altafgørende, så de ikke bliver syge af at gå på arbejde."
Hvad kan du gøre for at opfylde de nye krav, hvis du arbejder med asbest?
Få hjælp til et kvalitetsledelsessystem: Hos Lekon er vi eksperter i at opsætte kvalitetsledelsessystemer og rådgive vores kunder i øjenhøjde. Vi arbejder for at gøre det nemt og overskueligt at dokumentere jeres risikostyring, leverandørstyring, kompetencevurderinger, processer og afvigelser. Vores system, Ledoc, hjælper jer med at holde styr på alt dokumentationen.
Når du har styr på opsætningen af dit kvalitetsledelsessystem og din faglige ansvarlige, kan søge om autorisation hos Sikkerhedsstyrelsen.
Kan vi hjælpe dig?
Får du svedige håndflader, når du læser om de nye regler og ting du skal tage stilling til?
Vi vil rigtig gerne hjælpe dig og tage en snak om, hvordan du skal forholde dig til de nye regler for håndtering af asbest.